Nieuwbouw Best kopen

Dit artikel is een stapsgewijze handleiding voor nieuwbouw Best.

Altijd op de hoogte blijven van nieuwbouwontwikkelingen in de omgeving?

Schrijf u dan nu gratis in voor onze nieuwsbrief!

Zoekt u een goede vakman? Vraag dan een offerte bij ons aan.

nieuwbouw best

Stapsgewijze handleiding voor nieuwbouw in Best

De ambitie om een ​​huis op maat te bouwen is niets nieuws.

De meeste mensen willen op een bepaald moment in hun leven een huis bezitten dat aan hun specifieke behoeften en esthetiek voldoet.

Een huis bouwen is echter een zware klus.

Hoe spannend het ook is om deze droom vorm te geven, het is een langdurig proces dat zware financiële en emotionele investeringen vergt.

Overweldigd

Het is ook gebruikelijk om je overweldigd te voelen door alle complexiteiten van het proces.

Het goede aan het bouwen van een huis in Best is dat de meeste ervan zijn gebouwd met behulp van gestandaardiseerde bouwprocessen vanwege uniforme bouwvoorschriften die van toepassing zijn.

Deze richtlijnen maken het ook mogelijk om een ​​betrouwbaar huis te bouwen.

Door een professional in te huren die u vertrouwt en een gemakkelijk te begrijpen gids voor het bouwen van een huis aan uw zijde, krijgt u een beheersbaar project dat u uw droomhuis zal opleveren.

Hoe vind je een locatie in Best om je nieuwbouwhuis te bouwen?

Het vinden van de juiste kavel op de juiste locatie is van het grootste belang.

De gekozen kavel zal niet alleen aan uw wensen voldoen, maar ook in de toekomst waardevast zijn.

Veel factoren maken de locatie van uw woning wenselijk, zoals de persoonlijke smaak van de huiseigenaar, nabijheid van werk en andere essentiële zaken.

Denk aan school- en winkelcomplexen, beschikbare recreatiemogelijkheden, de kosten van het verwerven van die grond en de verkoopbaarheid van de woning.

Een budget instellen

Als u geen gepland budget heeft, is het gemakkelijk om overboord te gaan met talloze financieringsopties.

Het is raadzaam om te beginnen met het vaststellen van een budget dat u comfortabel kunt investeren in het bouwen van uw huis.

Dit budget helpt de beschikbare opties te segmenteren en de juiste woning te vinden.

Voor het beste financiële advies neemt u contact op met Advies Nederland.

Investeringen

Aangezien investeringen in onroerend goed voor de lange termijn zijn en niet gemakkelijk kunnen worden omgezet in liquide middelen.

Is het essentieel om rekening te houden met hun nut op lange termijn en dit af te stemmen op uw financiële mogelijkheden.

Belangrijke factoren waarmee u rekening moet houden bij het afronden van een budget:

  • Het aantal slaapkamers en badkamers in het nieuwe huis
  • De grootte van het huis in vierkante meter
  • De ligging van het huis 
  • Functies en kenmerken die voldoen aan de verschillende behoeften van het gezin

Een makelaar of agent raadplegen om u door het proces te leiden

Een makelaar is een waardevolle hulpbron bij het bekijken van te kopen eigendommen.

Ze hebben doorgaans uit de eerste hand kennis van beschikbare kavels en hebben een goed idee van de kavels die binnenkort beschikbaar kunnen komen.

Het is in uw eigen belang om een ​​ervaren makelaar/makelaar in te schakelen die de problemen begrijpt die samenhangen met het bouwen, plannen en bestemmingsplannen van het perceel.

Een makelaar kan u ook helpen bij onderhandeling en transactiebeheer.

Een gebied zoeken en de nodige studies doen 

Begin met het beperken van kleinere locaties op basis van een paar aspecten, zoals nabijheid van voorzieningen, nabijheid van werkplek, nabijheid van scholen, belastingen, buurt en veiligheid, enz.

Een haalbaarheidsstudie voor onroerend goed zal een volledige analyse van het land mogelijk maken.

En het zal input bevatten van het technische team, een architect, een aannemer en een stedenbouwkundige.

En zal een grondig onderzoek inhouden naar verschillende aspecten, zoals:

  • Het technische aspect zal helpen bepalen of het terrein en de topografie van de site, omgevingsfactoren, bestemmingsbeperkingen, bodemsamenstelling en huidige infrastructuur een haalbaar project ondersteunen. Als alternatief kunt u de verkoper ook vragen om een ​​kopie van een geotechnisch onderzoeksrapport, indien ingevuld.
  • Het economische aspect van het bepalen van de kosten, baten en levensvatbaarheid van het project.
  • Juridische aspecten zoals naleving van de voorwaarden van het voorgestelde project met bestemmingswetten, gegevensbeschermingswetten, enz.
  • Het operationele aspect onderzoekt of uw ingehuurde aannemer goed is toegerust om dit project aan te nemen. Zoals andere projecten in de pijplijn, financiële middelen en schuldenprofiel en het huidige personeelsbestand. Maar ook de capaciteit van de toeleveringsketen, en technische capaciteiten.
  • Het planningsaspect schat de hoeveelheid tijd in die nodig is om het project te voltooien.

Hoe plan je nieuwbouwappartement of -woning in Best?

Het raadplegen van een architect voor begeleiding bij het huisplan

De juiste architect/architectonisch ontwerper begrijpt uw ​​levensstijl en gevoel voor esthetiek en komt met een rijke ervaring.

Maar heeft ook voldoende lokale kennis om met verschillende gemeenten en planningsafdelingen om te gaan.

Het team kan u duizenden euro’s en maanden aan vergunningstijd besparen door hun ervaring in te brengen bij het navigeren door de vereisten van het beoordelende rechtsgebied.

Verschillende stadia

En moet worden betrokken bij verschillende stadia van uw woningbouwproject.

Afhankelijk van uw behoeften kan een architect een voorraadplan aanpassen aan uw behoeften.

Of een geheel nieuw plan maken door uw ideeën vorm te geven.

Specifiek ontwerpen

Ze kunnen uw huis specifiek ontwerpen voor het geselecteerde pand om de toegang, zichtbaarheid, mooie uitzichten en energie-efficiëntie te optimaliseren.

Een gedetailleerd huisplan krijgen

Een huis is een complexe constructie die uit verschillende systemen bestaat en het huisplan bevat meerdere tekeningen.

De plannen beginnen met een reeks voorlopige ontwerpen, waaronder:

  • Plattegronden met de locatie van elke kamer, de plaatsing van deuren en ramen en de locatie van andere voorzieningen
  • Plattegrond met de positie van het huis en andere gebouwen zoals de garage.
  • Gevelaanzichten die het uiterlijk van de woning van alle kanten laten zien

De voorlopige plannen

Deze voorlopige plannen worden vóór verdere ontwikkelingen ter goedkeuring aan de provincie voorgelegd.

Zodra de provincie het goedkeurt, wordt dit de basis voor de architect en de ingenieur om werkplannen te maken met expliciete instructies voor het bouwen van het huis. 

Het indienen van het huisplan en het verkrijgen van de benodigde bouwvergunning

Als het plan definitief is, moet er een vergunningsaanvraag worden ingediend door u, uw aannemer of uw architect.

Gewoonlijk duurt dit proces maanden, omdat er ook andere goedkeuringen op basis van bestemmingsplannen en landgebruiksvoorschriften vereist zijn.

Verschillende commissies, waaronder uw buren, kunnen betrokken worden bij het goedkeuringsproces.

De plannen kunnen ook verschillende controlecycli van de bouwafdeling doorlopen en kunnen ontwerpherzieningen vereisen voordat ze definitief van start gaan.

Inschatting van de totale kosten van het bouwen van uw nieuwe aangepaste woning

Voordat u de financieringsmethode afrondt, is het essentieel om de totale kosten van het bouwen van uw nieuwe aangepaste woning in te schatten.

Meerdere factoren zijn van invloed op de kosten.

Waaronder de grootte en vorm van het huis, het gebied en de locatie van de constructie, de topografie en de afgelegen ligging van de locatie, de kwaliteit van het gebruikte materiaal en de afwerking, en aanvullende installaties die nodig zijn, zoals een zwembad.

Hoeveel kost het om een ​​huis te bouwen?

Hieronder vindt u de belangrijkste kosten waarmee u rekening moet houden bij het plannen van uw eigen aangepaste woning.

Belangrijkste kosten op een rij

  • Kavel : Houd bij het schatten van de kosten rekening met de gemiddelde kosten van vergelijkbare kavels, de vorm van de kavel, de kosten van de voorbereiding van de kavel vóór de bouw, het soort infrastructuur dat nodig is ten opzichte van de beschikbare infrastructuur. 
  • Voorbereiding van kavels, indien van toepassing: het bouwrijp maken van de kavel kan extra kosten met zich meebrengen, zoals nutskosten voor kavels die niet zijn aangesloten op diensten zoals gas, water, enz. Als de kavel niet wordt geëgaliseerd of bestaande structuren moet worden afgebroken, kunnen deze kunnen ook kosten met zich meebrengen.
  • Huisontwerpen of plattegronden: verschillende kosten zijn verbonden aan het ontwerp van het huis en andere bouwtekeningen, afhankelijk van de ingehuurde professional en het vereiste maatwerk.
  • Vergunningen: De vergunningskosten voor het bouwen van een huis kunnen variëren van € 500- € 2000 op basis van een vast tarief, per vierkante meter of bouwwaarde en het kan ongeveer twee weken duren om definitieve goedkeuring en afgifte te verkrijgen.
  • Woningbouw: Alle kosten vanaf het maken van een bouwwerk tot aan de afwerking van het interieur maken deel uit van de kosten van woningbouw. Hoewel, deze omvatten niet de kosten van meubilair.
  • Afwerkingen, materialen en apparaten: Een ander belangrijk onderdeel van het budget voor het bouwen van een huis zijn de kosten van afwerkingen, materialen en apparaten zoals keukenkasten, badkuipen, afwerkingen en ander meubilair zoals tapijten, ramen, meubels, enz.
  • Landschapsarchitectuur: Voor elke gespecialiseerde landschapsarchitectuur en funderingsbeplanting moet u samenwerken met een hoveniersbedrijf. Wat bijdraagt ​​aan de kosten waarmee rekening moet worden gehouden bij de financiële planning van uw huis.

Unieke kosten

Elk huis heeft unieke kosten, afhankelijk van de eisen van een huiseigenaar.

Toch zullen typische componenten van de algemene woningbouwkosten plannen, fundering, vloerconstructie, muurframes, dak, apparaten en gebruikte sleutelsystemen.

Denk bijvoorbeeld aan sanitair, elektriciteit, HVAC, afwerkingen en armaturen, bouwvergunningen en voorschriften omvatten.

Een bouwlening aanvragen (indien nodig) voor je nieuwbouwappartement in Best

Om de verschillende fasen van de woningbouw te financieren, kunt u geld lenen van een instelling in de vorm van een bouwlening – een lening op korte termijn, met een looptijd van 12-18 maanden.

Het aanvraag- en goedkeuringsproces is complexer dan traditionele leningen vanwege het ontbreken van een afgewerkt huis.

De geldschieter zal hoogstwaarschijnlijk uw architectonische plannen, geschatte bouwtijdlijn, budget willen inspecteren en uw financiële draagkracht willen beoordelen voordat hij u goedkeurt voor financiering.

Na goedkeuring wordt het bedrag in verschillende fasen van de bouw in termijnen aan uw aannemer ter beschikking gesteld.

Hoe bereid je je voor op je woningbouw?

Nu de vergunningen rond zijn, de budgetten zijn afgerond en de financiën op orde zijn, is het tijd om te beginnen met het bouwen van uw huis.

Biedingen krijgen voor een algemene aannemer om toezicht te houden op de bouw

Zodra de bouwkundige, MEP- en structurele tekeningen zijn voltooid, zal uw ontwerpteam een ​​offertepakket uitbrengen met een reeks tekeningen die worden gebruikt om biedingen van algemene aannemers te vragen.

De biedingsdocumenten moeten dubbelzinnigheid voor realistische prijzen voorkomen en nauwkeurige en gedetailleerde informatie bevatten met afmetingen en materiaalspecificaties.

Het biedproces is gericht op een eerlijk bod op basis van uw ontwerpintentie, en dit vereist dat de bieder dezelfde dingen prijst en alle juiste parameters opneemt.

Het juiste contract kiezen

Zorg er bij het evalueren van de biedingen voor dat elke bieding voldoet aan de verschillende vereisten van uw project, zoals:

  • Reikwijdte: Alle aspecten van het project worden goed geëvalueerd en opgenomen in de uiteindelijke offerte. Vergelijking met biedingen van concurrenten zal u helpen de meest geschikte hoofdaannemer op de shortlist te zetten.
  • Materialen: Zorg ervoor dat alle materialen zijn meegenomen bij het berekenen van de offerte.
  • Prijzen: De biedingen bevatten een gespecificeerde uitsplitsing van materiaal- en arbeidskosten en de overhead en het honorarium van de aannemer. 
  • Vergunningen: Biedingen moeten vergunningskosten bevatten. Als dit niet het geval is, vraagt ​​u de aannemer om een ​​herziening.
  • Geldigheid: de verstrekte offerte moet tijdens het bouwproces geldig zijn. Indien de geldigheid eerder verstrijkt, bevestig dit dan met de opdrachtnemer. 

Ontdek ook onze vette nieuwbouwprojecten in Veghel.

Voorkeurscontractant

Als u eenmaal een voorkeurscontractant hebt vastgesteld, sluit u deze af met een laatste bespreking, herziening, indien nodig, en bevestiging van elk aspect. 

Samen met het bouwteam een ​​planning maken voor de bouw

Voor een complex proces zoals het bouwen van een huis is tijd van essentieel belang, en langere tijd kan ongemak veroorzaken en extra geld kosten. 

Werk samen met uw bouwteam om het bouwschema af te ronden, rekening houdend met de volgende factoren: 

  • De eisen van de plannen
  • Beschikbaarheid van onderaannemers
  • Bevoorradingsbeschikbaarheid 
  • Het weer
  • Vervaldatums toestaan

Tijdlijn bouwleningen 

Het halen van deadlines is essentieel, maar erken dat onverwachte veranderingen in een van de bovenstaande factoren van invloed kunnen zijn op het schema.

Op dat moment moet het bouwteam eraan werken om de verloren tijd in te halen zonder de kwaliteit van het huis op te offeren.

Bouwverzekering afsluiten om aansprakelijkheid te voorkomen

Een bouwverzekering dekt de verzekeringnemer tegen verlies of schade aan gebouwen tijdens de bouw in geval van storm, brand, onweer, wind, schimmel of vervuiling, diefstal, vandalisme of aanrijding met voertuigen.

Doorgaans strekt de verzekering zich ook uit tot de bouwmaterialen en documenten en gegevens en tijdelijke constructies.

Afhankelijk van het bouwcontract kan de eigenaar of de hoofdaannemer de verzekering afsluiten.

De koper is de hoofdverzekerde en de andere partij en onderaannemers worden vermeld als aanvullende verzekerden. 

Hoe het bouwproces te starten?

Het leggen van de fundering van uw nieuwe woning

De veiligheid en efficiëntie van uw huis zijn afhankelijk van hoe sterk de fundering is en kunnen het beste worden ontworpen door een bouwkundig ingenieur.

Dit proces kan 1 tot 4 weken duren, afhankelijk van de complexe indeling van het huis.

In dit stadium worden funderingen geïnstalleerd om de plattegrond van het huis te schetsen, wordt beton in elke sectie gestort, worden gaten door het beton geslagen voor de aanleg van gemeentelijke nutsvoorzieningen en wordt waterdicht gemaakt.

Het frame opzetten voor de interne structuur van uw huis

Kader helpt bij het definiëren van het verticale raamwerk, dat de rechthoekige basisomtrek van de muren creëert.

In dit stadium bouwt de timmerman houten muurskeletten en schetst en legt sporen voor het dak, de vloer, deuren en ramen.

Zodra de houten frames omhoog staan, worden ze stevig vastgezet met metalen banden, wat cruciaal is omdat dit skelet het dak frame zal ondersteunen. 

Bouw de vloer, muren en het dak uit

Vloerhout is over alle gebieden bekleed met een muur tijdens de framefase, en er zal een houten basisskelet worden geplaatst voor dakleien.

Een plat dak heeft ook waterdichting nodig op substraatniveau. 

Integratie van de ruwe sanitaire, elektrische en HVAC-systemen

Zodra de omlijsting is voltooid, is het tijd om de mechanische elementen toe te voegen, zoals sanitair, HVAC en elektrische systemen.

In dit stadium wordt alleen het grondwerk, zoals het leggen van kabeldraden, uitgevoerd.

Bij het installeren van een HVAC-systeem moeten we al onze informatie bij de hand hebben.

Daarnaast zou het helpen als u ook plant en pre-ordert voor permanente elektrische armaturen naast de tijdelijke die nodig zijn in de bouwfasen van het huis.

Denk aan telefoonlijnen, tv-lijnen, internetbedrading, loodgieterswerk en riolering, en eventueel te installeren beveiligingssystemen. 

Vergunning is vereist

Voor installatie is een vergunning vereist om ervoor te zorgen dat apparaten veilig zijn en voldoen aan de provinciale vereisten.

Dit proces kan ongeveer 9-10 weken duren, aangezien er geen enkele vergunning is die al het MEP-werk dekt en apart moet worden aangevraagd.

Als alternatief kan een enkele residentiële bouwcombinatievergunning worden aangevraagd en deze omvat de mechanische, elektrische en sanitaire voorzieningen.  

Isolatie aanbrengen binnen de kozijnen

Isolatie is een van de meest kritische componenten bij het bepalen van de energie-efficiëntie van uw huis en moet tussen de muuromlijsting worden geïnstalleerd voordat gipsplaten worden geplaatst.

Dit is een investering die uw huis beschermt tegen lekkages en uw energiekosten verlaagt. 

Voltooiing van de resterende interieurdetails

Uw hoofdaannemer werkt nu aan de resterende details zoals de buitenmuren, het schilderwerk, het dak en de oprit en installeert verlichting om alles op te fleuren.

Als uw plannen het bouwen van een aangrenzend terras of een zwembad omvatten, is het in dit stadium ook klaar.

Het is ook tijd om te beginnen met het beveiligen van de gipsplaat.

Sheetrock (gipsplaat) wordt direct aan het houten frame bevestigd en wordt een onderdeel van de binnenmuur.

Estetische toevoegingen

Eenmaal op hun plaats hebben de muren alleen esthetische toevoegingen en armatuurgebieden zoals de deuren en ramen nodig.

De gipsplaatnaden zijn afgeplakt, gegrond en panelen zijn getextureerd (indien gewenst), om ze later voor te bereiden op schilderen. 

Het leggen van vloeren en werkbladen

Het is tijd voor de vloer.

Met vloeren bedoelen we het inkopen, schuren en afwerken van elk hardhout en omvat het installeren van vinyl-, steen- of keramische tegels voor terrassen, badkamers, keukens, enz.

Inmiddels zouden permanente voorzieningen, werkoppervlakken, kasten en werkbladen zijn ingekocht.

Dit zijn dure beslissingen, maar kunnen van grote waarde zijn wanneer geïnvesteerd in goede kwaliteit en unieke ontwerpen.

Eindinspectie

Voordat het project klaar is voor de eindinspectie, wordt er een opleveringslijst gemaakt met het werk dat nog niet is voltooid.

Met wederzijdse instemming kunnen de belangrijkste belanghebbenden de lijst bewerken, inclusief de aannemer en de projecteigenaar.

 De opleveringslijst bevat vaak de onderstaande items:

  • Onjuiste installaties zoals kasten, vloeren
  • Mechanische problemen met leidingwerk, thermostaten en apparaten
  • Problemen binnen of buiten
  • Eventuele schade zoals defecte gipsplaat, barst in de oprit 
  • Alle items in het contract die ongeadresseerd blijven

Uw huis

Nadat de bouw van het huis is voltooid, beperken uw taken zich meestal tot inspecties, het inrichten van interieurs en het afronden van betalingen of leningen.

Om zelfs op de lange termijn te genieten van een veilig en zo goed als nieuw huis, moet u ook naar doorlopend onderhoud kijken en vroege tekenen van problemen op daken en goten, kelder, sanitair, muurscheuren, raam- en deurkozijnen opmerken.

Advies nieuwbouw Best

Wilt u nog advies hebben over nieuwbouw in Best?

Neem dan contact op met het specialistische team van Bouwsector Nederland.

Wist u dat u via Bouwsector Nederland vakspecialisten kan inhuren voor iedere klus binnen de bouw?

Voor zowel particulieren als zakelijke klanten!