Nieuwbouw Hillegom kopen

Hoe het werkt met nieuwbouw Hillegom.

Dat weet jij na het lezen van ons blog!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, want dan weet jij wanneer er een nieuw nieuwbouwproject aankomt!

Nieuwbouw Hillegom

Nieuwbouw in Hillegom: wat gebeurt er nadat mijn bouwlening is goedgekeurd?

Je eigen huis bouwen kan spannend zijn, maar veel starters gaan blind het bouwproces in.

Het verzamelen van de documenten die u nodig heeft om in aanmerking te komen voor een bouwlening kan stressvol zijn en wat gebeurt er als de bouw begint?

Hoe werkt nieuwbouw Hillegom?

Stel je voor dat je je land hebt gekocht en alle relevante documenten hebt verstrekt, inclusief een ondertekend bouwcontract en goedkeuring van de gemeente.

Bij de meeste kredietverstrekkers moet de bouw binnen 6 maanden beginnen en binnen 24 maanden voltooid zijn, dus het is belangrijk om zo snel mogelijk te beginnen.

Het eerste dat u normaal gesproken moet doen, is uw aannemer een aanbetaling doen om de initiële materiaalkosten te dekken.

Dit hangt echter echt af van het bouwcontract dat u heeft onderhandeld.

Algemeen

Over het algemeen zal de aanbetaling ongeveer 5% van de totale bouwkosten bedragen.

Uw financierder kan deze kosten daadwerkelijk dekken als u hem alle relevante bouwdocumenten heeft verstrekt en de geldschieter vanaf het begin op de hoogte heeft gesteld van de aanbetaling.

Niettemin, zodra de aanbetaling is betaald, begint de bouwer met de bouwfasen.

Check ook bouwprojecten in steden zoals Hoorn en Katwijk.

Stap 1: Opruimen van de bouwplek

Afhankelijk van de aard van het land, kunnen er voorafgaand aan de daadwerkelijke bouw grondonderzoeken, nivellering en ontruiming plaatsvinden.

Stap 2: De plaat of basistrap

Zoals de naam al doet vermoeden, wordt hier simpelweg de basis gelegd.

Het omvat het uitmeten van het ontwerp op de locatie, het storten van de fundering, drainage onder de plaat, vochtscherm en speciaal gaas voor bescherming tegen termieten.

Stap 3: Framefase

Dit omvat de installatie van uw interne en externe draagstructuur, samen met muren, leidingen voor elektriciteit en loodgieterswerk, het dakframe en beplating, goten en isolatie.

Stap 4: Lockup-fase

Het is op dit punt waar u letterlijk kunt beginnen met het “afsluiten” van het pand, omdat uw ramen, deuren en resterende muren zullen worden geïnstalleerd.

Het is ook veilig voor loodgieters, elektriciens, meubelmakers en andere handelaars om te beginnen met het inrichten van het pand.

Stap 5: Inbouw- of bevestigingsfase

Sanitair, elektriciteit (inclusief verlichting en stopcontacten) en andere armaturen en fittingen zullen worden geïnstalleerd.

De ontwerpkenmerken die het pand tot een thuis maken, worden ook toegevoegd, zoals kroonlijsten, tegels, kasten en planken, dagopeningen en architraven.

Stap 6: Praktische afrondingsfase

Dit is eigenlijk waar alle schilderwerken, installaties en detaillering zijn voltooid en je bent in feite klaar om in te trekken.

Houd overtollige middelen stand-by

De geldschieter zal de eerste opname vrijgeven wanneer aan bepaalde vereisten is voldaan, zoals het verstrekken van door de gemeente goedgekeurde plannen, verzekeringen en bouwspecificaties die uniek zijn voor elke fase.

De bouwer wil echter meestal vooraf een aanbetaling van 5%.

U kunt met de geldschieter discussiëren om het geld voor te schieten in plaats van ontbrekende documenten.

Maar de betere aanpak is om gewoon extra geld paraat te hebben om de bouw vooruit te helpen.

Hoe zit het met bijkomende klussen?

Afhankelijk van uw bouwcontract moet uw oprit nog worden gestort en moet de tuin worden aangelegd.

Andere bijkomende werken kunnen het installeren van uw garagedeur, een veranda of zelfs een schuurtje zijn.

Nogmaals, de meeste bouwcontracten omvatten deze aanvullende werkzaamheden niet (met name zwembaden, wat een specialiteit is).

Dus u moet uw eigen aannemers voor deze klussen organiseren.

Stel men op de hoogte

Desalniettemin heeft u, zodra de bouw is voltooid, over het algemeen 3-6 maanden de tijd om de bouwer op de hoogte te stellen van iets anders dat moet worden gerepareerd of gerepareerd.

Tijdens de bouwfasen kunnen sommige aspecten van het pand soms over het hoofd worden gezien of niet tot een hoge kwaliteit worden voltooid.

Maak een lijst en maak de bouwer in één keer op de hoogte in plaats van heen en weer, wat voor vertraging kan zorgen.

Houd er rekening mee dat u problemen mogelijk alleen opmerkt tijdens bepaalde periodes van het jaar of bij bepaalde weersomstandigheden.

Zoals een gat in het dak of een verstopte regenwaterleiding als het regent.

Wanneer moet ik elke voortgangsbetaling doen?

Het bouwcontract moet het schema voor de voortgangsbetaling beschrijven, dat op zichzelf moet aansluiten bij de voltooiing van elke fase.

Idealiter ontvang je aan het einde van elke fase een factuur van je aannemer.

Dit staat bekend als een “voortgangsclaim”.

Het enige dat u hoeft te doen, is hun belastingfactuur ondertekenen en de ondertekende factuur aan de bank geven, zodat zij de volgende opname van uw bouwlening kunnen goedkeuren.

Zodra de bouwer is betaald voor hun voltooide werk, gaan ze verder met de volgende fase van de bouw.

Hoeveel betaal ik in elke fase?

Het bedrag dat wordt betaald bij elke voortgangsbetalingsfase is gebaseerd op een percentage van de totale voltooiingskosten.

Over het algemeen is het bedrag dat u betaalt in de verschillende stadia van de bouw als volgt:

  • De aanbetaling: 5%
  • Het slab- of basispodium: 15%
  • Frametrap: 20%
  • Lockup-fase: 20%
  • Podium inrichten of fixeren: 30%
  • Praktische afrondingsfase: 10%

Is het schema voor de voortgangsbetaling in uw belang?

In de meeste gevallen wordt ongeveer 90% van de bouwlening opgenomen in de lock-upfase.

Ook al duurt het nog ongeveer 3 maanden voordat de bouw is voltooid.

Dat betekent dat u in principe de volledige hypotheekaflossing doet nog voordat u uw woning daadwerkelijk in bezit neemt.

Het klinkt een beetje oneerlijk, maar herinner jezelf eraan dat je een voorsprong kunt nemen door extra aflossingen te doen op je hypotheek (als je een variabele rente hebt).

Aangezien je je nog geen zorgen hoeft te maken over het betalen van rekeningen en tarieven.

Daarnaast kan een alternatief betalingsschema u daadwerkelijk in gevaar brengen.

Percentages verschillen

In de afgelopen jaren is bekend dat sommige bouwers hun percentages voor vroege claims verhogen en kleine percentages hebben aan het einde van de project.

Zo mogen zij vorderingen tot 60% van de totale bouwkosten in de eerste helft van de bouw in plaats van in de latere stadia indienen.

Dit vormt een enorm risico voor u als klant, want als uw aannemer failliet zou gaan, zou u te veel hebben betaald voor het tot nu toe voltooide werk.

Uw opstalverzekering kan u misschien niet eens redden, omdat er meer geld nodig is om uw huis af te maken dan er overblijft op de bouwlening.

Daarom is het belangrijk om juridisch advies in te winnen voordat u een bouwcontract tekent.

Dit is waarom een stukadoor handig is om in te huren voor nieuwbouw!

Hoe lang duurt elke bouwfase van nieuwbouw Hillegom?

Het hangt af van de grootte en het ontwerp van de project, maar in het algemeen:

  • De plaat- of basisfase: 1-2 weken
  • Framestadium: 3-4 weken
  • Lockup-fase: 4 weken
  • Inbouw- of montagefase: 5-6 weken
  • Praktische afrondingsfase: 7-8 weken

Wij zijn specialisten in bouwleningen!

Of u nu een bouwlening nodig heeft of wat eigen vermogen wilt vrijmaken voor renovatiewerkzaamheden, onze hypotheekmakelaars begrijpen de bouw beter dan de meeste banken!

Wij kunnen de professionele tussenpersoon zijn tussen uw bouwer en uw bank om ervoor te zorgen dat de communicatie nooit verloren gaat, het lening- en opnameproces soepel en gemakkelijk verloopt en u op de hoogte blijft van alle stadia van de bouw.

Op die manier kunt u zich concentreren op het realiseren van het huis van uw dromen.

Neem voor specialistisch advies vandaag nog contact op met Advies Nederland.

Fasen van het bouwproces

Elk bouwproject is anders, maar toch moet je essentiële fases afvinken om er een succes van te maken.

Begrijp de stadia van een bouwproject, zodat u weet wat u moet doen en het goed kunt bouwen.

Uw bouwproject kan snel en eenvoudig of complex zijn

Dat kan een verbouwing, een verbouwing of een compleet nieuwe bouw zijn.

Het kan een vakantiehuis aan zee zijn of een appartementencomplex met meerdere units in het centrum van de stad.

De grootte en complexiteit van de voltooid project kan van invloed zijn op de duur en complexiteit van het proces.

Wat u ook van plan bent, u moet over het algemeen de volgende fasen volgen.

1 – Een succesvol project plannen

Breng je ideeën bij elkaar, scheid wat je moet bereiken en zou willen bereiken, zodat je kunt nadenken over prioriteiten, budget en timing.

U kunt een idee krijgen van de kosten van ontwerpers of bouwers, zodat u weet of het een realistisch project is.

De ligging van uw grond, en de ligging van uw bouwterrein daarop, kan een grote impact hebben op uw project.

U moet nadenken over het voltooide gebouw en hoe het moet staan ​​in relatie tot:

  • zon
  • wind
  • water, elektriciteit en andere diensten
  • grenzen (een geregistreerde landmeter kan onzekerheid wegnemen)
  • buren (behoud uw privacy en die van hen)
  • toegang tot en rond het terrein (bijvoorbeeld paden, opritten en deurplaatsing)
  • eventuele heuvels of hellingen (en hoe deze uw uiteindelijke hoogte en breedte kunnen beïnvloeden)
  • bestaande elementen die u wilt behouden (bijvoorbeeld bomen of bijgebouwen).

Landelijke bouw

Als u een landelijke bouw plant, zijn er misschien andere dingen om over na te denken.

Heeft u bijvoorbeeld een septic tank nodig?

Moet u uw eigen noodwatervoorraad opslaan om branden te blussen?

Het zal u misschien verbazen dat sommige renovatieprojecten ingewikkelder kunnen zijn dan nieuwbouw.

Praat met uw gemeente om een ​​beter begrip te krijgen van uw land, hoe uw ideeën passen en of u een bouwvergunning, toestemming voor hulpbronnen of andere vergunningen nodig heeft.

De gemeente kan ook een projectinformatiememorandum (PIM) opstellen, een rapport specifiek voor uw project dat planning en ontwerp eenvoudiger en nauwkeuriger kan maken.

Samen met ideeën komen

Terwijl uw ideeën samenkomen, moet u opnieuw nadenken over wat u zich kunt veroorloven en hoe u ervoor gaat betalen.

Wanneer u mensen kiest om het werk te doen, moet u nadenken over:

  • hoe betrokken u zult zijn (realistisch gezien hangt dit af van uw vaardigheden, energie en andere verplichtingen. Er zijn voor- en nadelen aan het zelf doen van het werk. Het lijkt misschien goedkoper, maar u moet weten wat u doet en uw werk moet nog steeds voldoen aan het Bouwbesluit.)
  • wie je op het oog hebt (architect, bouwer of een combinatie) en:
  • of ze beschikbaar zijn
  • of ze meestal met een andere bouwprofessional werken
  • als je ze samenvoegt, werken ze dan goed samen?
  • eventuele wettelijke beperkingen op wie het werk kan doen (bijvoorbeeld als er beperkte bouwwerkzaamheden zijn)
  • wie het werk zal projecteren.

Bereik uw project heeft meer details

Begrijp dat uw land een aantal dingen bevat waarmee u mogelijk rekening moet houden.

Renovaties verschillen van nieuwbouw benadrukt enkele van de verschillen.

Laat de juiste persoon schetsen waarom u specialisten nodig zou kunnen hebben.

U hoeft in dit stadium niet alles te beslissen, maar hoe meer u in een vroeg stadium ontdekt, hoe beter u geïnformeerd bent en uw plannen zullen zijn.

Maak je ontwerp goed

Brief je ontwerper goed, vertel hem wat je wilt en hoeveel je te besteden hebt.

Maak afspraken over concepttekeningen.

Als je eenmaal het volledige ontwerp hebt, ga er dan tot in detail doorheen.

Probeer het vanuit elke hoek, elk moment van de dag en elke levensfase te bekijken, inclusief:

  • hoe je de ruimte gaat gebruiken
  • hoe het eruit zal zien
  • of er voldoende licht binnen zal zijn
  • welke bouwmaterialen je gaat gebruiken.

Het vormt de basis

Uw plannen vormen de basis van uw bouwvergunningsaanvraag, als u die nodig heeft.

U kunt ze wijzigen nadat de bouwvergunning is afgegeven door met uw gemeente te praten, maar er zal vertraging optreden en er kunnen extra kosten zijn.

Dit gold voor elk onderdeel van het plan, inclusief de gespecificeerde materialen.

Elke afwijking van de goedgekeurde plannen kan ook de voortgang beïnvloeden, de kosten verhogen en de definitieve goedkeuring vertragen. 

Controleer of u toestemming nodig heeft.

Schakel de juiste mensen in voor uw project

Als je het project gaat managen, wees je dan bewust van je verantwoordelijkheden.

Als u niet de projectmanager bent, heeft u nog steeds de algehele verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat alles in de bouwvergunning gebeurt.

Bevestig wie de projectmanager is in uw ontwerp- en bouwcontracten (dit kan uw architect, ontwerper, bouwer of een professionele projectmanager zijn).

Het behoort vaak tot de rol van de projectmanager om de bouwer en vakmensen te regelen. Bedenk of je het zo gaat doen en neem dit op in elk contract.

U kunt ook een kwantiteitsmeter inhuren om te bevestigen hoeveel van elk materiaal nodig is en een kostenraming te geven op basis van uw plannen.

Lees meer over het gebruik van renovlies– of glasvezelbehang in uw woning.

Shortlist

Benader een shortlist van bouwers en vraag om gedetailleerde offertes (geen schattingen), op basis van de projectplannen en/of het rapport van de kwantiteitsmeter.

Zorg ervoor dat ze binnen uw tijdsbestek kunnen werken.

Zorg er bij het vergelijken van offertes voor dat ze dezelfde omvang van bouwwerkzaamheden, materialen, armaturen en afwerking bevatten, zodat u ze nauwkeurig kunt vergelijken.

Volg hetzelfde proces om onderaannemers in te schakelen als u ze inhuurt.

Onderaannemers contracteren vaak rechtstreeks met de hoofdaannemer.

Contracten

Formaliseer alle rollen in juridische contracten en leg uit wat u bedoelt, zodat alle partijen een duidelijk begrip hebben.

Ontvang een schriftelijk contract met uw bouwer, inclusief details over garanties, betalingsschema’s en voltooiingsdata.

Ze zullen waarschijnlijk een contract verstrekken, maar u kunt om wijzigingen vragen of zelfs uw eigen contract verstrekken.

Wat u ook kiest, zorg ervoor dat het aan ieders behoeften voldoet en schakel uw advocaat in.

Zorg ervoor dat u het geld heeft om het project te betalen voordat het werk begint en begrijp de betalingsvoorwaarden die zijn overeengekomen met de aannemer.

Denk goed na naarmate het project vordert voordat u ermee instemt meer te betalen dan de overeengekomen kosten van voltooid werk of de overeengekomen kosten van geleverde materialen wanneer u betalingen doet.

Waarom contracten waardevol zijn

Ontdek hoe u uzelf tijdens het project kunt beschermen door met uw verzekeraar en eventueel uw bank te praten.

Uw verzekeraar wil mogelijk informatie over de verzekering en vergoedingen van uw aannemers tijdens een bouw.

Als u een hypotheek op uw woning heeft, kan uw bank u verplichten hen op de hoogte te houden van belangrijke wijzigingen in uw woning.

Als u een ontwerper of architect inschakelt, moeten zij een beroepsaansprakelijkheidsverzekering hebben.

Dit zodat zij reparaties kunnen betalen als er problemen optreden als gevolg van hun ontwerp.

Plan voor gezondheid en veiligheid

Zorg vanaf de eerste dag van de bouw voor een gezondheids- en veiligheidsplan en zorg ervoor dat iedereen zich eraan houdt.

Begrijp uw verplichtingen op grond van de Arbowet.

Gezondheid en veiligheid op het terrein moeten een prioriteit zijn.

2 – Verkrijg een bouwvergunning

U staat op het punt bouwvergunning aan te vragen, dus controleer uw plannen en budget.

Dit is het moment om te beslissen of u wijzigingen moet aanbrengen.

Als u later wijzigingen wilt aanbrengen, moet u een aanvraag indienen om de toestemming te wijzigen, een vergoeding te betalen en mogelijk uw project te vertragen.

Vraag een bouwvergunning aan

Zorg ervoor dat degene die de aanvraag invult weet wat hij moet doen en hoe hij een goede aanvraag moet doen.

Het moet alle gevraagde informatie bevatten, inclusief gedetailleerde tekeningen en bewijs van naleving van het Bouwbesluit.

Als u beperkte bouwwerkzaamheden heeft, moet u uw bevoegde bouwvakman noemen in de aanvraag voor bouwvergunning of zodra u iemand aanwijst.

En als u toestemming voor middelen of andere vergunningen nodig heeft, vraag deze dan ook aan.

Als u nog geen PIM heeft, kunt u er een bestellen terwijl u de bouwvergunning aanvraagt ​​(hoewel het waarschijnlijk helpt bij uw planning als u deze eerder krijgt).

Denk na over je timing

Uw bouwvergunning vervalt als u niet binnen 12 maanden met de bouw start, tenzij u met uw gemeente een verlenging heeft geregeld.

Geef jezelf en je bouwteam dus voldoende tijd om het project te voltooien.

3 – Bouw naar de toestemming

Zodra u de bouwvergunning heeft, kan de bouw beginnen.

Zodra u de startdatum weet, moet u dit doorgeven aan uw gemeente.

Deze datum is belangrijk omdat u uw project binnen 12 maanden na ontvangst van uw bouwvergunning moet starten en binnen twee jaar moet afronden.

Het lijkt misschien ver weg, maar de datum zal worden gebruikt bij de definitieve goedkeuring van het project door de gemeente en maakt deel uit van de informatie die u tijdens het project moet verzamelen.

U of uw projectleider, bouwer of architect moet de voortgang bewaken en de gemeente op de hoogte houden.

Organiseer inspecties en zorg ervoor dat ze gebeuren

Als uw werk niet verloopt zoals gepland, is dat nog een reden om met uw gemeente te praten.

Zij kunnen u helpen bij het identificeren en documenteren van variaties of wijzigingen in uw bouwvergunning.

Betaal rekeningen wanneer mijlpalen worden bereikt of zoals u in uw contracten bent overeengekomen.

Voltooi uw project

Zorg ervoor dat alles is gedaan zoals uiteengezet in uw bouwvergunning, plannen en contracten.

U moet uw aannemer binnen 12 maanden na het einde van de bouw op de hoogte stellen van eventuele problemen.

U moet ook alle laatste betalingen doen, zoals overeengekomen in uw contracten.

Zorg ervoor dat alle gemeentegelden ook zijn betaald, zodat u een goedkeuring van de gemeente kunt krijgen in de vorm van een certificaat voor naleving van de code.

Als er meer inspecties nodig waren of als ze langer duurden dan aanvankelijk verwacht, kunnen er extra kosten in rekening worden gebracht.

Deze worden mogelijk pas na uw laatste inspectie berekend, maar moeten worden betaald voordat uw conformiteitscertificaat wordt afgegeven.

De gemeente heeft mogelijk een paar dagen van tevoren nodig om uw project te beoordelen voordat ze hun laatste inspectie uitvoeren.

Onderhoud beschermt uw investering

Uw aannemers moeten u op de hoogte stellen van elk vereist onderhoud met betrekking tot producten of materialen.

U moet zich aan de instructies houden, zodat eventuele garanties en garanties van kracht zijn.

Advies nieuwbouw Hillegom

Je blijft altijd op de hoogte van nieuwbouwwoningen als je je inschrijft voor onze gratis nieuwsbrief.

Meer weten? Neem gerust contact met ons op!

Bouwsector Nederland helpt u graag verder, ook wanneer u een vakman wilt inhuren.

Belangrijke blogs
Schilderen
Stukadoors
Groene energie
Tuin en oprit
Kitwerk
Vloeren
Nieuwbouw
Nieuwbouwprojecten
Bedrijf aanmelden
Offerte aanvragen